Zamknij

Europa zamknęła niebo dla samolotów rosyjskich. Flightradar24 pokazuje, jak wyglądają teraz ich trasy

28.02.2022 09:29
Samolot rosyjskich linii lotniczych
fot. DANIEL SLIM/AFP/East News

W wyniku zamknięcia przestrzeni powietrznej w wielu krajach Europy rosyjskie samoloty mają problemy z dotarciem do wyznaczonego celu. Trasy wielu lotów realizowanych przez przewoźników z Rosji w ostatnich dniach całkowicie się zmieniły. Niektóre z nich znacznie się wydłużyły. Flightradar24 opublikował zdjęcia, które pokazują, jak teraz wyglądają.

W czwartek 24 lutego rosyjskie wojska wjechały do Ukrainy i rozpoczęły inwazję. Od tamtej pory Ukraińcy dzielnie się bronią, a dodatkowo kilkadziesiąt państw wyraziło chęć wsparcia naszych wschodnich sąsiadów w tej walce. Unia Europejska, USA, Kanada, Japonia nałożyły na Rosję sankcje. Utrudniono działanie rosyjskich banków, ale też sparaliżowano ruch lotniczy z Moskwy czy Sankt Petersburga.

W wyniku wojny w Ukrainie przestrzeń powietrzna Europy została zamknięta dla rosyjskich samolotów, a przez to trasy ich lotów znacznie się wydłużyły. Przewoźnicy tacy jak Aerofłot muszą wybierać okrężne drogi, co pokazują zdjęcia udostępnione przez serwis Flightradar24. Zobaczcie, jak teraz wygląda podróżowanie samolotem z Rosji.

Europa zamknęła niebo dla samolotów rosyjskich. Flightradar24 pokazuje, jak wyglądają teraz ich trasy

Europa zamknęła niebo dla samolotów rosyjskich - również tych prywatnych. Przez to też nie mogą one korzystać z przestrzeni powietrznej krajów na kontynencie europejskim, aby udać się w dalsze miejsca. Jest to jedna z sankcji nałożonych na Rosję w związku z jej atakiem na Ukrainę.

I choć Rosja odpowiedziała wielu europejskim państwom tym samym - nie pozwala lądować samolotom na swoich lotniskach - wygląda na to, że na razie duże problemy z podróżowaniem ma Aerofłot. Największa linia lotnicza Federacji Rosyjskiej, która działa od 1923 roku, zmaga się ogromnymi utrudnieniami.

Rosyjskie samoloty muszą wybierać okrężne drogi, które prowadzą przez tereny pozwalające im wlatywać w swoją przestrzeń powietrzną. Część maszyn jest też zawracana do Moskwy. Pokazują to m.in. zdjęcia udostępnione przez narzędzie o nazwie Flightradar24. Ten serwis pozwala śledzić ruch lotniczy na świecie w czasie rzeczywistym, a w ostatnim czasie oddaje też to, jak sankcje działają na Rosjan.

Sami zobaczcie, jakie trasy muszą teraz obierać samoloty Aerofłotu przez to, że Europa jest dla nich "niedostępna".

Zwróćcie też uwagę na kłopoty, jakie mają samoloty, które chcą dotrzeć z Moskwy do obwodu kaliningradzkiego, będącego rosyjską eksklawą w Europie Środkowej, nad samym Morzem Bałtyckim. Podróż ze stolicy Rosji zajmuje tutaj zwykle ok. 1,5 h, gdyż dzieli je tylko 1000 km. Teraz jednak rosyjskie maszyny muszą ominąć terytorium Polski, Litwy, Łotwy czy Estonii, aby się tu dostać. W związku z tym ich wyprawa do Kaliningradu wydłużyła się do prawie 2,5 h.

Źródło: Flightradar24