Zamknij
Kolej widokowa nad Soliną
6 Zobacz galerię
fot. PKL/Materiały prasowe

Ruszyła budowa kolei widokowej oraz nowego ośrodka turystycznego w Solinie. Inwestycję, która ma być gotowa już w przyszłym roku, realizują Polskie Koleje Linowe (PKL) oraz Polski Fundusz Rozwoju SA (PFR). Kolejka będzie przebiegać nad solińską zaporą, a długość jej trasy wyniesie ponad 1,5 kilometra. 

Solina i Bieszczady wśród turystów uznawane są za jedne z najbardziej magicznych i atrakcyjnych miejsc w naszym kraju. Wyróżniają je przede wszystkim spektakularne krajobrazy oraz możliwość spędzenia czasu w otoczeniu dzikiej przyrody.

– Rozpoczęcie budowy kolei widokowej nad zaporą w Solinie w roku 85-lecia Grupy PKL ma wymiar symboliczny. Chcielibyśmy, żeby nowy ośrodek PKL, który budujemy nad Soliną był główną atrakcją regionu. Turyści, którzy odwiedzą Solinę w przyszłym roku będą mogli zobaczyć piękne widoki i bieszczadzką przyrodę z zupełnie nowej perspektywy – wagonika kolei PKL – mówi Daniel Pitrus, prezes PKL.  

Kolejka linowa nad Jeziorem Solińskim

Podróż 8-osobowym wagonikiem kolei linowej rozpocznie się od stacji Plasza zlokalizowanej przy solińskim deptaku. Stąd turyści, podziwiając monumentalną zaporę oraz pięknie położone Jezioro Solińskie, wyruszą w podróż do stacji zlokalizowanej na górze Jawor. Na trasie kolei znajdować się będzie pięć podpór o różnych wysokościach. Najniższa podpora osiągnie wysokość 17 metrów, a najwyższa 75 metrów - będzie to zarazem najwyższa podpora kolei linowej w Polsce.

Na ponad półtorakilometrowej trasie wagony pokonają odległość aż 682 metrów pomiędzy podporami nr 2 i 3, co również będzie rekordową odległością w naszym kraju. Podróżujący wagonikiem kolei linowej będą mogli dotrzeć na górę Jawor. Tam powstanie wieża widokowa. To z niej turyści z wysokości 50 metrów zobaczą trasę, którą pokonali kolejką, zaporę oraz panoramę Bieszczad i Zalewu Solińskiego.

Dodatkową atrakcją nowego ośrodka turystycznego w Solinie będzie park tematyczny o powierzchni 4,7 hektara, zlokalizowany na zboczu góry Jawor. 

Kolej w Solinie ma zostać wyposażona w nowsze technologie, by jazda nią była bezpieczna. Systemy napędu awaryjnego oraz newralgiczne elementy kolei będą zdublowane.

Koszt inwestycji ośrodka turystycznego w Solinie szacowny jest na poziomie 110 mln złotych.