Zamknij

Linie lotnicze zwrócą pasażerom zaległe koszty za odwołane loty. Mają na to 7 dni

05.10.2021 13:09
Linie lotnicze zwrócą pasażerom zaległe koszty za odwołane loty. Mają na to 7 dni
fot. SHUTTERSTOCK

Dobra wiadomość dla wszystkich pasażerów, którzy nadal nie otrzymali od linii lotniczych zwrotu pieniędzy za odwołane z powodu pandemii koronawirusa rejsy. 16 największych europejskich przewoźników zobowiązało się do wypłaty swoim klientom zaległych środków w ciągu 7 dni.

W zeszły czwartek 30 września po rozmowach z Komisją Europejską 16 linii lotniczych zobowiązało się m.in. do szybkiego zwrotu kosztów pasażerom anulowanych z powodu pandemii koronawirusa rejsów. Ale to nie wszystko. Od teraz przewoźnicy mają także lepiej informować podróżnych o przysługujących im prawach. 

Linie lotnicze zwrócą pasażerom zaległe koszty za odwołane loty. Mają na to 7 dni

Wśród linii lotniczych, które zobowiązały się wypłacić w ciągu tygodnia zaległe środki klientom, są m.in. Air France, Alitalia, British Airways, Iberia, KLM, Lufthansa, EasyJet, a także Ryanair oraz Wizz Air.

Ponadto europejscy przewoźnicy mają lepiej powiadamiać pasażerów anulowanych lotów o przysługujących im prawach. Podróżni przede wszystkim powinni otrzymać informację o wszystkich formach rekompensaty. Co ważne, linie lotnicze nie mogą narzucać klientom zwrotu kosztów za odwołany rejs w postaci vouchera, który można wykorzystać na przyszłe loty.

We wczesnej fazie pandemii, niektóre linie lotnicze naciskały na pasażerów, by przyjmowali vouchery. Było to sprzeczne z europejskim prawem ochrony konsumentów. To było nieakceptowalne - podkreślił w oświadczeniu unijny komisarz ds. sprawiedliwości Didier Reynders.

Większość ujętych w porozumieniu linii lotniczych zgodziła się, by osoby, które w pierwszych miesiącach pandemii przyjęły od linii lotniczych vouchery, mogły wymienić je na gotówkę.

Porozumienie zakończyło interwencję Komisji Europejskiej, która została wszczęta na wniosek organizacji zrzeszającej europejskie grupy ochrony praw konsumentów (BEUC). KE przekazała sprawę sieci europejskich urzędów ochrony konsumentów (CPC). Jak poinformowała KE, była to największa wspólna akcja ochrony praw europejskich konsumentów.

"Podczas pandemii linie lotnicze na masową skalę łamały prawa konsumentów [...], przyszedł czas na to, by oczyściły swój wizerunek. Wielu klientów w całej Europie wciąż czeka na zwrot pieniędzy za loty anulowane podczas pierwszych lockdownów w 2020 roku" - przekazała w komunikacie dyrektor generalna BEUC Monique Goyens.

RadioZET.pl/PAP