Zamknij

Obalamy lotnicze mity. 7 pytań, które podróżujący samolotem zadają najczęściej

05.01.2022 12:25
Samolot
fot. Shutterstock

Wokół tematu podróży samolotem krąży bardzo wiele mitów. To sprawia, że u pasażerów rodzi się strach przed lataniem i pojawiają się liczne pytania dotyczące podniebnych rejsów. Co się stanie, jeśli w samolot uderzy piorun? Na jak długo wystarczy maska tlenowa? Dlaczego w oknach samolotów są niewielkie dziurki? Wyjaśniamy wątpliwości i obalamy najpopularniejsze mity.  

Oto 7 pytań, które podróżujący samolotem zadają najczęściej. Rozprawiamy się z lotniczymi mitami i wyjaśniamy. 

1. Dlaczego podczas startu i lądowanie okna muszą być odsłonięte?

Jest to związane z zapewnieniem bezpieczeństwa pasażerom obecnym na pokładzie. Start oraz lądowanie to najtrudniejsze manewry podczas lotu. Odsłonięte okna pomagają na bieżąco śledzić załodze to, co dzieje się poza samolotem. W razie zaobserwowania niepokojącej sytuacji, mogą dobrze zaplanować ewakuację i zadecydować, których drzwi użyć, aby wszyscy bezpiecznie wydostali się z maszyny. 

Okna w samolocie
fot. Fotolia

Odsłonięte rolety w samolocie są też ważne dla obsługi naziemnej, która może z zewnątrz łatwo ocenić, co się dzieje w środku kabiny i w razie potrzeby odpowiednio zareagować.

Jest jeszcze inny powód, dla którego ta procedura jest tak ważna. Jeśli podróż odbywa się w ciągu dnia, to nagłe odsłonięcie wszystkich okien na pokładzie mogłoby na kilka chwil oślepić zarówno pasażerów, jak i załogę. To z kolei opóźniłoby ewakuację, podczas której liczy się każda sekunda.

2. Czemu w oknach samolotu jest malutka dziurka?

Okazuje się, że ta maleńka dziurka w dole szyby pełni ważną funkcję związaną z bezpieczeństwem. Okno w samolocie składa się z trzech warstw, ale tylko w środkowej jest otwór, który pomaga wyrównać ciśnienie pomiędzy dwiema zewnętrznymi szybami. Jeśli tego otworu by nie było, każdy nagły wzrost ciśnienia na zewnątrz samolotu mógłby spowodować, że szyba pęknie. Dziurka ma zatem regulować ciśnienie między zewnętrzną a wewnętrzną szybą i tym samym zabezpieczać przed jej uszkodzeniem.

Dziurka w oknie samolotu
fot. Shutterstock

3. Czy trzeba się bać uderzenia pioruna w samolot?

Statystycznie każdego roku przynajmniej raz każdy samolot pasażerski jest trafiany piorunem. Zjawisko to nie zagraża jednak bezpieczeństwu pasażerów i nie powoduje większych szkód. Maszyny pokryte są bowiem specjalną powłoką, która rozprasza energię i nie pozwala jej dostać się do środka. Najczęściej piorun uderza w dziób samolotu, z którego dobrze przewodzące obwody przenoszą energię do wspomnianej powłoki.

Zdarza się, że piorun zostawi po sobie ślad w postaci dziurki w zewnętrznej powłoce. Przed każdym odlotem samolot jest jednak dokładnie sprawdzany, a wszelkie uszkodzenia – naprawiane.

4. Na jak długo wystarczy maska tlenowa? 

Okazuje, że powietrze w maskach umieszczonych nad siedzeniami w samolocie wystarczy zaledwie na 15 minut. Na szczęście jest to wystarczająco długo, aby pilot sprowadził samolot na wysokość umożliwiającą normalne oddychanie.

5. Można otworzyć drzwi samolotu podczas lotu?

Historie o pasażerach próbujących wydostać się z samolotu przed wylądowaniem są prawdziwe. Nie trzeba się ich jednak obawiać – otwarcie drzwi w trakcie lotu, gdy kabina znajduje się pod ciśnieniem, jest fizycznie niemożliwe. 

Samolot
fot. Shuterstock

Drzwi posiadają specjalne zabezpieczenia. Wyjścia ewakuacyjne samolotu są zaprojektowane tak, że otwierają się przez pociągnięcie ich do środka. Nacisk wywierany przez różnicę ciśnień podczas lotu powoduje "wypychanie" drzwi na zewnątrz, przez co ich otwarcie na wysokości przelotowej jest niemożliwe.

6. Jeśli jeden silnik ulegnie awarii, samolot może lecieć tylko na drugim?

Jak w każdej maszynie, tak również w przypadku samolotu może zawieść silnik. Współczesne samoloty są jednak tak skonstruowane i przechodzą tak wiele testów, aby zminimalizować ryzyko katastrofy. W związku z tym awaria jednego z silników nie powinna być powodem do paniki – samolot jest w stanie lecieć tylko z jednym sprawnym.

7. Czy turbulencje są niebezpieczne?

Dla większości pasażerów turbulencje są najgorszym i najbardziej stresującym momentem lotu. Warto wiedzieć, że sami piloci porównują je do wybojów na drodze. Samoloty są skonstruowane tak, aby wytrzymać zarówno turbulencje, jak i ekstremalnie silny wiatr.

Warto jednak podkreślić, że załoga i pasażerowie powinni mieć zapięte pasy podczas turbulencji, w przeciwnym razie mogą się uderzyć.