Zamknij

Polacy tłumnie odwiedzali te kierunki. Jakie były hity 2021 roku i ile wydaliśmy na podróże?

27.01.2022 10:20
Turcja - plaża
fot. Shutterstock

Turcja, Grecja i Egipt – to trzy najpopularniejsze kierunki wybierane przez klientów biur podróży w 2021 roku. Jasne zasady wjazdu oraz protokoły sanitarne ustanowione przez ministerstwa poszczególnych krajów spowodowały, że miniony rok dla turystyki był już czasem wychodzenia z pandemii. Jakie inne miejsca cieszyły się popularnością wśród Polaków i ile wydaliśmy na zeszłoroczne wakacje? 

Chociaż z powodu pandemii podróżowanie wciąż wiąże się z licznymi restrykcjami, wiele osób decyduje się na zagraniczne wojaże. Okazuje się, że zeszły rok upłynął pod znakiem rosnącego popytu na wyjazdy. Agent turystyczny Wakacje.pl w 2021 roku zanotował wzrost obrotów o sto procent w porównaniu z rokiem 2020. 

Na podstawie zebranych danych przeanalizowano wybory wakacyjne Polaków (klientów biur podróży). Jakie były preferencje wyjazdowe turystów z naszego kraju w minionym roku?

Turcja najpopularniejszym kierunkiem wakacyjnym 

W 2021 roku można było zaobserwować trendy podobne do tych sprzed pandemii. Klienci wybierali głównie pobyty w basenie Morza Śródziemnego. Które kierunki były najpopularniejsze?

Największym zainteresowaniem cieszyła się Turcja (24,9 proc. udziału w sprzedaży). Na drugim miejscu pojawiła się Grecja, a na trzecim – Egipt. Te trzy kierunki odpowiadały za 61,7 proc. sprzedaży w Wakacje.pl w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 roku. Pierwszą piątkę zamykają Hiszpania i Bułgaria.

W rankingu najpopularniejszych kierunków turystycznych w pierwszej dziesiątce znalazły się też Dominikana, Cypr, Tunezja, Meksyk i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Nietrudno się domyślić, że w przypadku tych krajów pomogła ich liberalna polityka wpuszczania turystów.

Najpopularniejsze kierunki zagraniczne w 2021
fot. Materiały prasowe Wakacje.pl

Ile Polacy wydali na podróże w 2021 roku?

Wakacje.pl przeanalizowały też, ile klienci wydawali na wyjazd z biurem podróży. Okazuje się, że w zeszłym roku klienci byli skłonni wydać na swój urlop więcej niż przed rokiem. Średnio na rezerwację było to 6 814,09 zł wobec 5 707,95 zł w 2020 roku.

– Wyższa wartość koszyka zakupowego to wynik kilku zmiennych. Polacy decydowali się na pobyty w obiektach o wyższym standardzie, często pięciogwiazdowych z wyżywieniem w formie all inclusive, po drugie w dalszym ciągu popularne były podróże do dalekich krajów, które choćby z uwagi na dłuższy lot są droższe od podróży do basenu Morza Śródziemnego – komentuje Jolanta Kołodziejczyk, dyrektor produktu w Wakacje.pl.

W wypadku Turcji średnio na rezerwację dla dwóch osób klienci przeznaczali 5387 zł (4910 zł w 2020 roku), dla dwójki dorosłych i dziecka było to 7666 zł, przy czterech osobach w konfiguracji dwoje dorosłych i dwoje dzieci 9633 zł, a z trójką dzieci 12 310 zł.

Na wakacje w Grecji para wydawała przeciętnie 5926 zł, rodzina z jednym dzieckiem 8138 zł, a z dwójką 10 207 zł. W wypadku Egiptu było to odpowiednio 5539, 7339 i 9247 złotych.

Ceny wakacji w 2021 roku
fot. Materiały prasowe Wakacje.pl

Na urlop najchętniej we dwoje, z opcją all ilclusive

W 2021 roku klienci biur podróży najchętniej podróżowali we dwoje – takie rezerwacje odpowiadały za 69 proc. sprzedaży. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazły się rodziny z jednym dzieckiem (17 proc.), na trzecim z dwójką dzieci (13 proc.).

Co ciekawe, rok do roku o 8,4 pkt. proc. spadł udział w sprzedaży wyjazdów dla par, a o 4,7 pkt. proc. wzrósł w przypadku wycieczek dla dwojga dorosłych i dziecka. Wzrost – o 3,6 pkt. proc. – zanotowano także w przypadku wyjazdów rodziców z dwójką dzieci.

W 2021 roku Polacy najchętniej wyjeżdżali na tygodniowe wakacje – takich rezerwacji było zdecydowanie najwięcej, bo aż 69,1 procent. Na drugim miejscu znalazły się pobyty o niestandardowej długości 8-13 dni (17,1 proc.), na trzecim typowe 14-dniowe (6,3 proc.), a na czwartym krótkie wypady połączone z 3-6 noclegami (5,9 proc.).

Liczba noclegów w 2021 roku
fot. Materiały prasowe Wakacje.pl

Klienci Wakacje.pl decydowali się zazwyczaj na pobyt z opcją all inclusive lub ultra all inclusive – na te formy wyżywienia łącznie przypadło nieco ponad 81 proc. rezerwacji (prawie 76 proc. w 2020 roku). Dwa posiłki dziennie zamawiało 11 proc. podróżnych, na same śniadania zdecydowało się trochę powyżej 4 proc. osób.

Popularność all inclusive rośnie w grupie rodzin z dziećmi i przypada na 86,3 proc. zamówień, przy dwóch dorosłych jest tylko nieco niższa, bo wynosi nieco ponad 79 proc. 

Wakacje. Wcześniej znaczy taniej

Mimo pandemii i utrzymujących się restrykcji widać, że Polacy w pierwszym półroczu 2021 roku planowali wyjazdy letnie z większym wyprzedzeniem, niż początkowo można było się spodziewać. Latem wycieczki last minute były co prawda popularne, ale wcale nie tańsze niż kupowane na kilka tygodni przed wylotem

– Z naszych analiz wynika, że w szczycie sezonu oferty rezerwowane na kilka dni przed wylotem były droższe o kilkaset złotych od osoby niż kupowane na co najmniej miesiąc wcześniej – wyjaśnia menedżer produktu w Wakacje.pl, Anna Podpora. – W niektórych wypadkach różnice w cenie przekraczały tysiąc złotych od osoby.

Źródło: Materiały prasowe