Zamknij

Linia apeluje do pasażerów, by zrezygnowali z jedzenia na pokładzie. "To etyczny wybór"

13.01.2023 12:45

Linie lotnicze Japan Airlines (JAL) uruchomiły akcję, w której apelują do swoich klientów o zrezygnowanie z posiłku w czasie lotu. "Etyczny wybór JAL", bo tak nazywa się oferta japońskiego przewoźnika, ma na celu ograniczenie marnowania żywności. Chociaż sam pomysł wydaje się szlachetny, sposób jego zaprezentowania w sieci budzi pewne wątpliwości. 

Jedzenie w samolocie
fot. Shutterstock

Jak przypomina portal Fly4free, w minionym roku IATA opublikowała szokujące dane, zgodnie z którymi statystyczny pasażer produkuje średnio aż 1,43 kg śmieci na lot. Jeszcze bardziej niepokojąco wygląda sprawa związana z posiłkami – okazuje się, że przewoźnicy każdego roku wyrzucają niewykorzystane posiłki i napoje o wartości 4 mld dolarów. Nic dziwnego, że linie lotnicze starają się zminimalizować te straty.

Na ciekawy, ale jednocześnie dla wielu osób dość kontrowersyjny pomysł, wpadły linie Japan Airlines. 

Zobacz także: Tych napojów nigdy nie zamawiaj w samolocie. Stewardesa ostrzega pasażerów

Japonia. Linie apelują do pasażerów, by zrezygnowali z posiłków w czasie lotów

Japan Airlines uruchomiły program "Ethical Choice Meal Skip". Linie proszą swoich podróżnych o dokonanie "etycznego wyboru" poprzez zrezygnowanie z posiłków na pokładzie samolotu. 

Jak to dokładnie działa? Klienci mogą zrezygnować z jedzenia z wyprzedzeniem, odwiedzając stronę internetową JAL lub dzwoniąc do linii lotniczych po potwierdzeniu rezerwacji lotu. Podczas gdy wiele linii lotniczych oferuje możliwość odmówienia posiłków podczas lotu, podejście Japan Airlines oznacza, że żadne dodatkowe dania nie są przygotowywane, a później wyrzucane.

– Jeśli chcesz dobrze wypocząć w samolocie lub chcesz pomóc nam w zredukowaniu skali wyrzucania jedzenia, wybierz tę opcję – zachęca przewoźnik.

Dodatkową zachętą dla klientów ma być to, że linia przekaże pewną kwotę na cele charytatywne (konkretnie programy żywienia w szkołach w krajach rozwijających się) za każdego pasażera, który zdecyduje się zrezygnować z posiłku na pokładzie. Warto tutaj podkreślić, że pasażerowie muszą dokonać wyboru najpóźniej na 25 godzin przed planowanym lotem.

Chociaż pomysł brzmi szlachetnie, budzi jednak pewne wątpliwości. Jak komentują internauci, skoro pasażerowie rezygnują z posiłku, to cena biletu lotniczego również powinna być niższa.

– Etycznym rozwiązaniem byłoby też obniżenie ceny biletu, gdy zdecydujemy się na taką opcję – komentuje jeden z użytkowników Twittera. Linia nie przewidziała jednak takiej możliwości dla swoich klientów. 

Japan Airlines prowadziło pilotażowo ten program w 2020 roku podczas wybranych nocnych lotów na terenie Azji (z Bangkoku do Tokio). Jak wówczas wyjaśniano, bardzo duża liczba pasażerów decyduje się spać przez cały 6-godzinny lot, zamiast obudzić się na zamówiony wcześniej posiłek. 

I chociaż na krótszych trasach taki pomysł może się sprawdzić, to na dłuższych może być problematyczny. Warto wspomnieć, że w związku z sankcjami wprowadzonymi przez Rosję czas podróży na trasach z Japonii do Europy wydłużył się nawet do kilkunastu godzin. Wątpliwym wydaje się zatem, że pasażerowie będą na czas tak długiej podróży zrezygnowali z serwowanych posiłków. 

Działania proekologiczne nie są jedyną nową inicjatywą JAL. We wrześniu 2020 roku linie lotnicze zrezygnowały z używania zwrotu "Panie i Panowie" w oficjalnych komunikatach, przestawiając się na bardziej integracyjny i neutralny pod względem płci zwrot "Pasażerowie".

Źródło: Fly4free

loader