Zamknij

Na dnie Bałtyku powstaje rekordowo długi tunel. Połączy Danię i Niemcy

03.10.2022 15:41

Dania i Niemcy budują najdłuższy na świecie zanurzony tunel. Będzie znajdował się 40 metrów pod Morzem Bałtyckim i ma połączyć oba te kraje. Dzięki ten inwestycji podróż między nimi stanie się krótsza. Oddanie obiektu do użytku zaplanowano na 2029 rok.

Tunel pod Bałtykiem
fot. MADS CLAUS RASMUSSEN/AFP/East News

Już za 7 lat pod Bałtykiem uruchomiony zostanie tunel, który połączy Danię i Niemcy, i sprawi, że podróż między tymi dwoma krajami będzie krótsza. Ma on zostać otwarty w 2029 roku. Budowa obiektu rozpoczęła się w 2020 roku. Najpierw zbudowano tymczasowy port po stronie duńskiej - ma się tu znajdować fabryka, która wyprodukuje 89 masywnych betonowych sekcji niezbędnych do stworzenia tunelu.

Jak będzie wyglądała ta inwestycja i kto będzie mógł z niej skorzystać? Poznajcie szczegóły na temat najdłuższego zanurzonego tunelu na świecie.

Zobacz także: Na Bałtyku powstały nowe wyspy. Znajdują się tuż przy Półwyspie Helskim

Fehmarnbelt - powstaje tunel na dnie Bałtyku. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt na świecie

Na dnie Bałtyku powstaje najdłuższy na świecie zanurzony tunel. Ma zostać uruchomiony w 2029 roku i tym samym ma łączyć Danię z Niemcami. A do tego skróci podróż między tymi dwoma krajami.

Na początku 2024 r. musimy być gotowi na zanurzenie pierwszego elementu tunelu - powiedział Henrik Vincentsen, dyrektor generalny Femern A/S, duńskiej firmy odpowiedzialnej za projekt.

Budowę tunelu o długości 18 km zaczęto planować już w 2010 roku, ale jego budowa rozpoczęła się 10 lat później. Ma on znajdować się 40 m pod Bałtykiem i jest jednym z największych projektów infrastrukturalnych w Europie. Jego stworzenie ma pochłonąć 7 mld euro.

CNN dla porównania podaje dane dotyczące projektu, jakim był kanał La Manche oddany do użytku w 1993 roku. 50-kilometrowy odcinek, który łączy Anglię i Francję, kosztował 13 miliardów euro (przy dzisiejszej wartości pieniędzy). I choć jest on dłuższy niż Fehmarnbelt, był budowany przy użyciu maszyny wiertniczej, a nie przez zanurzanie gotowych odcinków tunelu.

Tunel pod Bałtykiem zostanie zbudowany w poprzek cieśniny Fehmarn, która znajduje się między niemiecką wyspą Fehmarn a duńską wyspą Lolland. Ma stanowić alternatywę dla obecnych połączeń promowych z Rødby i Puttgarden, które przewożą miliony pasażerów każdego roku. Przeprawa promem trwa teraz 45 minut, pociągiem będzie się jechało 7 minut, a z kolei samochodem 10.

Tunel, którego oficjalna nazwa to Fehmarnbelt Fixed Link, będzie również najdłuższym połączonym tunelem drogowym i kolejowym na świecie. Będzie składać się z dwóch dwupasmowych autostrad - oddzielonych pasażem komunikacyjnym - oraz dwóch zelektryfikowanych torów kolejowych.

Dzisiaj, jeśli miałbyś odbyć podróż pociągiem z Kopenhagi do Hamburga, zajęłoby ci to około czterech i pół godziny. Kiedy tunel zostanie ukończony, ta sama podróż zajmie 2,5 godziny - mówi Jens Ole Kaslund, dyrektor techniczny w Femern A/S.

Zobaczcie, jak wygląda ten projekt.

Źródło: CNN

loader