Oceń
Inflacja mocno uderzyła w portfele Polaków. Wzrost cen jest odczuwalny tak naprawdę w każdej sferze życia. Więcej płacimy za codzienne zakupy spożywcze, odzież, rachunki czy usługi. Chociaż wyjazdy turystyczne nie są zdecydowanie pierwszą potrzebą, to nie chcemy z nich całkowicie rezygnować i staramy się na nie odkładać pieniądze. Potwierdzają to wyniki badania "Polaków Portfel Własny: czas oszczędzania".
Zobacz także: Ten europejski kraj ma być hitem 2023 roku. Może tu przyjechać nawet 127 mln turystów
Wzrost cen w Polsce. Co najbardziej zdrożało?
Aż 84 proc. Polaków uznało, że wzrost cen żywności jest najbardziej odczuwalny dla ich domowego budżetu. Dwie trzecie ankietowanych (67 proc.) wymieniło opłaty i rachunki za media domowe, takie jak prąd, gaz czy ogrzewanie, a niemal połowa (48 proc.) - paliwo. Z tego też powodu wiele osób odkłada wyjazdy turystyczne własnym autem.
Część badanych podkreślała, że najbardziej odczuwa wzrost rat kredytów (22 proc.). Inni z kolei wspominali o wzroście cen za wycieczki turystyczne (12 proc.)
Zgodnie z badaniem 56 proc. Polaków z powodu rosnących cen zrezygnowało z zakupu niektórych produktów bądź usług. Najczęściej rezygnują z nich respondenci między 18 a 29 rokiem życia (87 proc. wskazań) oraz mieszkańcy wsi (64 proc.).
Co ciekawe, Polacy w pierwszej kolejności porzucają plany wyjazdów turystycznych (47 proc.). Często również rezygnujemy z korzystania z usług remontowych (34 proc.), wizyt w restauracji (32 proc.) czy zakupu elektroniki (31 proc.) bądź sprzętu AGD (29 proc.). Co czwarty ankietowany odmawia sobie nowych ubrań i butów (26 proc.), książek czy mebli (po 24 proc. w obu przypadkach). Rezygnacja dotyczy także zamawiania jedzenia na wynos (24 proc.) oraz wizyt u fryzjera bądź kosmetyczki (22 proc.).
Polacy oszczędzają na przyszłe wyjazdy
Badanie pokazało, że są jednak produkty i usługi, których zakup przekładany jest w czasie – na takie wydatki pieniądze odkłada dziś 46 proc.
Najwięcej, bo aż 41 proc. badanych, gromadzi fundusze na wycieczki turystyczne. Oszczędzamy też na wydatki związane z remontem (19 proc.), nowe meble czy sprzęt RTV (po 18 proc. w obu przypadkach) bądź AGD (15 proc.).
– Jak wskazują wyniki naszego badania, wielu z nas stara się dostosować swoje zakupowe przyzwyczajenia do obecnie panujących cen. Z niektórych wydatków rezygnujemy, uznając je za mniej istotne. Inne odkładamy w czasie, cierpliwie oszczędzając pieniądze na taki cel – wyjaśnił Tomasz Szwarc z Santander Consumer Bank.
Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.
Źródło: PAP (Aneta Oksiuta), WP Turystyka
Oceń artykuł